Va aflati in:

Articole / Cariera

Cum alegem agentia de PR sau publicitate

Publicat: 27.01.2009

cumitialegiagentiadeprsaudepublicitate_400
Dedicat tuturor "profesionistilor in PR" care ne asalteaza cu materiale de toata jena.

Indiferent de domeniul in care iti desfasori activitatea, comunicatele de presa si campaniile de PR sunt factori extrem de importanti in determinarea sucesului tau.
Daca nu esti atenta la cine iti face PR, ai sa te trezesti ca firma ta stagneaza sau ca esti intr-o panta descenta tocmai din cauza celor pe care ii platesti cu bani grei pentru a te promova.

Cum imi aleg compania de PR pentru siteul meu?
Alegerea unei companii de PR care sa se potriveasca nevoilor tale este un lucru dificil. De ce? Pentru ca de o buna bucata de vreme au aparut pe piata romaneasca specialisti in promovare care sunt departe de a fi profesionisti.
Aceasta afirmatie este sustinuta de foarte multe fapte reale.
Ti le voi expune in randurile de mai jos, randuri care iti prezinta modalitati de promovare gresita folosite la ordinea zilei de catre extrem de multe firme de PR.

Care sunt companiile de PR web de care trebuie sa ma feresc?
O sa iti dau cateva sfaturi. Personal nu am cunoscut "in carne si oase" nici un reprezentant al vreunei companii care face PR pe web.
Insa le stiu minusurile pentru ca primesc zilnic comunicate de presa sau advertoriale pe care trebuie sa le citesc si sa decid daca apar pe site sau nu.
Nu mai trebuie sa precizez faptul ca de multe ori ma crucesc, intrebandu-ma, retoric, cum pot fi platite cu bani grei anumite agentii de publicitate care se dovedesc total nepricepute in promovare.
In peste 98% dintre cazuri, aceste comunicate de presa si advertoriale nu sunt publicate.

De ce se refuza publicarea gratuita de advertoriale si comunicate de presa
Motivele pentru care sunt refuzate advertoriale si comunicate de presa gratuite tin de foarte multe ori exact de calitatea materialelor primite spre publicare.
Ca materialele tale publicitare sa apara pe siteuri bune, cu vizitatori targetati, compania ta de PR trebuie sa isi cunoasca meseria.
Insa multe firme cu profil PR dau rateu dupa rateu, facand urmatoarele greseli.

Greseli de ortografie
Greselile de ortografie si de limba abunda in textele scrise de catre angajatii multor firme PR. Nu te mira, exista extrem foarte multi „specialisti” in PR care fac greseli flagrante de scriere, nu de typing. Nu uita ca nimeni nu se va apuca sa cotecteze greselile dintr-un text pe care il publica in mod gratuit. Desi unora dintre specialisti in promovare pe web le scapa voit, din lene, acest aspect.

Texte de promovare neingrijite
Foarte multe persoane care lucreazxa in PR nu stiu sa scrie un document in mod corect.
De exemplu fac trecerea la randul urmator folosind tastatura cand scriu un document folosind tasta Enter in loc de Ctrl + Enter.
Cine sta sa le scoata spatiile goale care vor face ca materialul sa strice „fata” siteului pe care se presupune ca trebuie sa apara de-a moaca?
Virgulele ridica extrem de mari probleme „specilistilor” din firme de PR. Mai nou, virgula este pozitionata inaintea predicatului sau, mai grav, intre subect si predicat.
O sa intrebati : ”Bine, dar aceste lucruri nu se invata la scoala?!”
Raspunsul: "Da, dar unii uita teribil de repede. Iar apoi se angajeaza in firme de PR pe post de mari specialisti.".
Mai nou, a aparut moda pdf-urilor. Pentru ca asa le trimit pentru print, reprezentantii agentiilor de PR considera apriori ca cei care le publica gratis materialele au obligatia sa le scoata si din documentele .pdf. Iar agentiile raspund imbufnate: "Pai de ce nu le-ati publicat? Ca se scoteau usor!" S-o fi scotand usor, nu zic, dar asta e treaba agenteii de PR, nu a celor care va fac favoruri si va promoveaza fara un leu!

Cum alegem agentia de PRMateriale de PR insotite de fotografii tip poster
Extrem de multe agentii de publicitate care uita ca PR-ul pentru web nu are nici o legatura cu PR-ul pentru print. Cel putin din punct de vedere al marimii textului, care pentru print poate fi si extrem de redus, si al fotografiilor, care pentru print au nevoie de dimensiuni considerabile, iar pentru web cu foarte mult mai mici.
O serie de agentii de publicitate au senzatia ca si redimensionarea fotografiilor intra in sarcina celor care le promoveaza clientii gratuit.
Evident ca nici un site care face efortul si are bunavointa de a publica gratis materialele agentiilor de PR nu numai ca are nici o obligatie sa le faca munca, dar si mai mult, pare-se ca este obligat.
Multe dintre agentiile de PR au insa destul tupeu sa se si supere daca cei care hotarasc ce se publica nu se considera sluga neplatita, refuzand sa faca si munca agentilor de PR care dorm pe ei.

Metoda de promovare prin SPAM pe forumuri

Mai exista, pe langa categoriile de greseli pe care companiile de PR se incapataneaza sa le repete, o alta „metoda de PR” pe care unele „agentii” sau persoane specialiste de PR le folosesc pentru a-si atinge telul propus. Acesta este SPAM-ul pe forumuri.
Clientii platesc agentiile de PR pentru a ii promova pe web cu telul de a le creste traficul pe site si implicit, vanzarile.
Cum comunicatele de presa si advertorialele scrise cu picioarele si insotite de fotografii mari cat un site intreg nu prea au sanse sa fie publicate oriunde si citite de catre targetul de piata, in disperare de cauza "agentiile de publicitate" apeleaza si la SPAM.
Motivul ?! Clientul isi trage agentia de urechi ca obiectivul contractului nu a fost atins.
Cum asemenea agentii de publicitate au idei de promovare extrem de putine, „sansa” de a scapa din necaz le pare creerea de useri pe forumuri, cu speranta gheboasa ca ceilalti membri vor da click si vor intra in siteul pe care „specialistii” in PR trebuie sa il promoveze pentru a nu da banii inapoi clientului. Adica tie.
Nu mai este nevoie sa spunem ca SPAM-ul este o metoda total ne-etica, ba chiar idioata si penibila, pentru ca arata disperarea celor incapabili sa duca la bun sfarsit sarcina pentru care au fost platiti.
Cum insa cei care citesc mesajele de forumurile unde s-a facut "promovarea" nu stiu ca acestea sunt scrise de catre „specialistii in promovare”, tu vei fi cea care va avea de tras ponoasele.

Cum sa te feresti de „agentii de PR” incompetente
Ca te feresti de asemenea „profesionisti” , "PR-isti"care nu numai ca iti vor lua banii degeaba ci, mult mai grav, ale caror actiuni de promovare risca sa iti atribuie tie epitetul de „spamer” si  "disperata", poti face cateva cercetari inainte de a semna vreun contract si a plati vreun avans.
- Cere-le sa iti arate ultimele materiale trimise prin mail spre publicare gratuita.
Folosesc casute de email gratuite ? Fugi! Iar daca mai vezi si doua randuri aruncate intr-un document, scrise prost, dar insotite de fotografii de cativa MB, reunuta la ei imediat!
- Intreaba ce alti clienti au promovat si cauta pe google informatii. Daca nu ii gasesti in primele 2 pagini dupa cautari specifice care includ numele produselor sau macar al firmei, saluta-i pe „specialistii in promovare” in timp ce le iesi pe usa.
- Foloseste google si vezi daca pe forumuri exista subiecte sau postari care implica situri promovate pentru clientii anteriori. Daca gasesti postari extrem de scurte in care se arunca cu laude in stanga si in dreapta, iar cel care le-a scris are maxim 10 actiuni pe acel forum, toate cu acelasi "mesaj", sa fii sigura ca aceea este o metoda de promovare prin SPAM aleasa „cu grija” de catre „agentia de PR”.
Mult succes in alegerea celor care va vor promova!

Diana Bragaru

Nota (1 / 5)
Noteaza

Posteaza Comentariu

Comentarii adaugate: 0. Fii prima care adauga un comentariu pentru acest articol.

Comentarii postate (0)

Cariera

Curajul si frica cand esti femeie de afaceri

De multe ori poate te-ai intrebat daca a fost b...

Cariera

Scrisoarea de intentie, ambalajul imaginii tale

CV-ul reprezinta o cerinta absolut necesara pen...

Celebs & Style

Leonardo DiCaprio s-a despartit de Erin Heatherton

Cunoscutul si apreciatul actor american Leonar...

Tu faci diferenta!

Violenta verbala poate fi un motiv de divort?

"Violenta verbala ppate fi un motiv de div...

Tu faci diferenta!

O data imi vorbeste, o data ma ignora. Oare ma place?

"Am 16 ani si nu stiu ce sa fac in legatur...

Newsletter elady

Mirese si Nunti

Rochii de mireasa de la Best Bride - alegerea perfecta!

Ziua nuntii este momentul zero, in care femeile poarta o rochie unica, special aleasa pentru nunta. Rochia de mireasa este in centrul atentiei pe tot parcursul ceremoniei, este un simbol imaculat al puritatii si al sinceritatii sentimentelor.