Va aflati in:

Articole / Cariera

Marketing viral vs Guerilla marketing

Publicat: 16.05.2008

Marketing viral, Guerilla marketing, ce este marketingul viral, ce este marketingul de guerilla


Marketing viral sau guerilla marketing. Ce au acestea doua in comun, si ce le diferentiaza, care dintre cele doua campanii au mai mare efect… Acestea sunt intrebari pe care multi dintre cei care se initiaza in ale marketingului si le pun. Dar de fapt ce este marketingul viral si ce este marketingul de guerila?

Ce este marketingul viral
Marketingul viral este un proces de promovare printr-o “virusare”, cum o numesc unii, singura diferenta fiind aceea ca in loc de virus, primim un mesaj de marketing, prin care se urmareste promovarea unui produs/serviciu pe cale orala. Marketingul viral se foloseste de reteaua de internet, mesajul ajungan pe aceasta cale la zeci de mii de potentiali consumatori, si toate acestea cu costuri foarte reduse. Cei ce primesc asa numitul virus, dau mai departe si altora, creandu-se o intreaga retea de distributie a mesajului, care se raspandeste asemeni unei epidemii, prin diferite canale: e-mail, blog, hyperlinkuri trimise prin servere de mesaje instant cum ar fi AIM, ICQ, MSN, Yahoo!, sau Google IM, e-book etc.

Marketing viral: Caracteristici

Marketingul viral se considera ca a fost inventat de catre Timothy Cook Draper, din California, care este fondatorul companiei Draper Fisher Jurvetson, acest nou sistem fiind promovat pentru prima data de catre Steve Jurvetson, din Arizona, manager general al Draper Fischer Jurvetson, acesta folosind expresia marketing viral pentru a descrie strategia de marketing a serviciului gratuit de posta electronica Hotmail. Acest serviciu a castigat teren in lumea virtuala, stand la baza succesului multor brand-uri cum ar fi Hotmail si Yahoo Mail, fiind adoptat pe urma de sute de brand-uri, printre care si Skype, Baidu, Overture, Parametric Technology, Digidesign si multe altele. Toate aceste firme au inteles ca e nevoie de un astfel de virus care sa infecteze cat mai multi utilizatori ai internetului, pentru a-si promova serviciile cu costuri reduse si eficienta maxima.

Acum, ca am tot vorbit ce este marketingul viral, si ce rezultate poate sa aduca el, nu ne mai ramane decat sa vedem ce pasi trebuie sa urmam pentru a fi siguri ca realizam o campanie de marketing viral cu maxim efect. Atunci cand cream un virus care dorim sa fie raspandit cat mai multor utilizatori, trebuie sa avem in vedere urmatoarele aspecte:
    * Mesajul sa fie clar si concis, sa fie usor inteles si sa atraga atentia;
    * Mesajul trebuie sa fie de calitate, sa furnizeze informatii reale, continutul mesajului sa atraga si sa il convinga pe receptor sa il furnizeze si celorlati;
    * Mesajul sa fie transmis intr-un format utilizat de majoritatea receptorilor, dimensiunea mesajului sa nu fie prea mare, pentru a nu putea fi primita, fie pe baza de e-mail, fie prin alte mijloace, cum ar fi filmulete prea mari etc;
Daca toate aceste aspecte vor fi respectate, succesul unei astfel de campanii este asigurat, mesajul raspandindu-se foarte repede catre un numar foarte mare de utilizatori si cu costuri minime, raspandirea mesajului neavand limite geografice, acesta putandu-se transmite la nivel global in decurs de cateva ore chiar.

Probabil multi se intreaba cum pot ei realiza un marketing viral, ceea ce nu stiu ei, este faptul ca ei realizeaza acest proces in viata de zi cu zi, prin simpla trimitere a mailurilor cu tot feluri de povestioare funny, bancuri, clipuri care le-a atras atentia, linkuri pe diverse pagini care le considera atragatoare etc. Da, acesta este marketingul viral, acea "virusare" de care vorbeam mai sus, cu totii ne virusam cunoscutii cu tot feluri de lucruri interesante sau mai putin interesante, deci, de ce nu am putea sa facem acest lucru atunci si cand promovam un serviciu sau un produs, tot ce trebuie sa facem este sa construim un virus destul de puternic, care sa fie raspandit tuturor.

De ce guerilla marketing difera de marketingul viral
Si guerilla marketing este o actiune de promovare a unui produs/serviciu, cu costuri reduse, dar care difera de marketingul viral din mai multe aspecte:
    * guerilla marketing nu are o arie de raspandire atat de mare ca cea a marketingului viral; marketingul de guerilla are efecte mai mult pe plan local, regional;
    * campaniile de guerilla marketing sunt campanii creative, foarte bine puse la punct, care starnesc curiozitatea, ba chiar pot genera vâlva pe termen scurt;
    * tacticile de guerilla marketing sunt in asa fel concepute, incat consumatorul nici nu isi da seama ca este vorba de o tactica de marketing, de promovare a unui produs/serviciu, cazand astfel in capcana marketerilor;
    * guerilla marketing este astfel conceput, incat utilizatorul nici nu isi da seama ca el insusi a fost cooptat in acest proces, fiind cel care promoveaza, gratuit, produsele/serviciile campaniei de marketing;
    * guerilla marketing nu iti da totul pe tava, dintr-o data, el este ca un serial, distribuit intr-o serie de episoade, care te fac sa iti doresti sa urmaresti episodul ce va urma, si sa il prezinti si cunoscutilor tai, pentru a intra si ei in aceasta comunitate, a luptatorilor nevazuti, dar care se fac auziti si intelesi.
In fond, fie ca facem marketing viral, fie ca facem marketing de guerila, scopul marketerilor este sa promoveze produsul/serviciul, cu scopul de a se vinde.

Un articol de Alina Blaga
Marketing Manager
Public Euroconsulting - Agentie de recrutare si consultanta in marketing
Nota (0 / 5)
Noteaza

Posteaza Comentariu

Comentarii adaugate: 0. Fii prima care adauga un comentariu pentru acest articol.

Comentarii postate (0)

Cariera

Interviul de angajare: Prima impresie

Indiferent daca ai in spate o experienta vasta...

Cariera

Cum sa iti convingi sefii sa te concedieze

Exista multe articole si sfaturi despre cum sa ...

Celebs & Style

Zooey Deschanel a divortat de Ben Gibbard

Zooey Deschanel a depus actele de divort cu Be...

Produse

Produse Lush: 13 Soap Unlucky for dirt si Shave the planet

13 Soap Unlucky for dirt – sapun de la Lu...

Produse

Quelle ne ajuta sa savuram din plin concediul din vara asta

A inverzit, Slava Domnului, totul in jur, este ...

Newsletter elady

Mirese si Nunti

Topul celor mai spectaculoase cereri in casatorie

Pentru multi, cererea in casatorie este cat se poate de simpla, transformandu-se chiar intr-un cliseu: un restaurant, un pahar cu sampanie, muzica buna si intrebarea de milioane. Pentru altii insa, aceste momente reprezinta oportunitatea de a-si pune mintea la contributie si de a deveni inventivi.