Sunteti in categorie: Cariera

Complimentele si scuzele, versiunea business

Complimentele si scuzele, versiunea business
Imi place expresia "codul bunelor maniere" in afaceri. Ma duce cu gandul atat la "codurile" legislative sau juridice, cat si la codul "bunelor" practici, intr-un domeniu sau altul. Un melanj expresiv intre LEGE si aLEGEre!

Complimentele
Un compliment este un dar pe care il faci sau pe care il primesti. Cine tine minte acest lucru devine un maestru al artei complimentelor.
Complimentele in business se inscriu in registrul comunicarii putin mai protocolare (ca stil) si in cel al comunicarii publice. Asadar, un compliment adresat unui partener de afaceri sau unui manager din compania in care lucrezi nu ar putea fi de natura personala, decat daca ai si o relatie intima/personala/privata cu acea persoana.
A adresa complimente cu maiestrie reprezinta o adevarata abilitate care "atrage" succesul in afaceri. Specific aici, de la bun inceput, ca a face complimente nu inseamna " a lingusi". Nu cred ca trebuie sa adaug altceva.
A adresa complimente cu maiestrie reprezinta o adevarata abilitate care "atrage" succesul in afaceri.
Un compliment devine un liant, un conector intre persoane. De aceea, este important cum il adresam, sa gasim momentul potrivit, sa poarte marca autenticitatii. Ati observat ca atunci cand vi se face un compliment "stramb" sesizati imediat nuanta de nesinceritate in comunicare. Se intampla acelasi lucru si atunci cand faceti un compliment "fals".

Iata cateva "tips & tricks" care te pot ajuta sa transformi stapanirea artei complimentelor intr-un atu personal:
- Atunci cand faci un compliment, concentreaza-ti mesajul pe ceva cu adevarat demn de lauda sau de apreciere. Nicio situatie nu e in intregime "perfecta", nicio persoana nu este integral-impecabila, deci nimeni nu se asteapta sa primeasca un compliment bombastic, referitor la generalitati lipsite oricum de maretie.
- Un compliment trebuie sa fie specific: in loc de "Arati foarte bine astazi" este de preferat "Iti vine foarte bine aceasta cravata" sau "In timp ce faceai prezentarea, transmiteai forta si incredere in reusita".
- Este de evitat utilizarea comparatiilor in formularea unui compliment: NU "Arati mai bine decat inaintea curei de slabire!", NU "Ai realizat acest lucru mai bine decat...", NU "A iesit mai bine decat ma asteptam" - acestea nu sunt complimente, sunt feedback-uri din alt regim al comunicarii.
- Complimenteaza accesoriile pe care le poarta ceilalti, mai degraba decat hainele. Ori de cate ori poti, complimenteaza calitatile profesionale ale celorlalti.
- Un singur compliment - o data. Prea multe lingurite de miere in cafea o transforma in ceva de neingurgitat.
- Nu face complimente pentru a da tu bine!
- Atentie la tentatia de a face complimente: sefilor, clientilor, potentialilor clienti. Gandeste-te de doua ori inainte de a face un compliment evident-manipulator!
Este la fel de importanta si atitudinea in primirea/acceptarea complimentelor: atunci cand primesti un compliment, trebuie doar sa spui "Multumesc", fara sa te mai justifici. In cazul unui "compliment" rautacios, poti remarca sarcasmul cuvintelor care ti-au fost adresate sau poti, pur si simplu, indrepta atentia spre alt subiect.

Scuzele
In business, ca in viata! Se intampla sa facem greseli (sa "gafam") sau sa intervina incurcaturi si neintelegeri in situatii care nu se gaseau sub controlul nostru. Da, sunt necesare scuzele in aceste cazuri! Este gresit sa ne prefacem ca nu s-a intamplat nimic si sa mergem mai departe fara sa "reparam" problema ivita.
Cum sa cerem scuze, asa incat acestea sa produca efectele pe care le dorim?... Sa clarifice si sa rezolve o situatie problematica, astfel incat relatiile profesionale sau de afaceri sa continue in termeni amiabili sau chiar sa se dezvolte armonios de acum inainte (stiati ca scuzele sincere si intemeiate pe un angajament de ameliorare a situatiei pot conduce, in foarte multe cazuri, la fortificarea increderii celuilalt si la consolidarea relatiilor?)
Cum sa formulam scuzele? Trebuie sa tinem cont de doi factori: problema creata (greseala) si modul in care aceste rezultate afecteaza relatia de business.
Scuzele se pot transmite in scris* (in special in cazurile cand este nevoie de timp pentru ca persoana "lezata" sa poata reveni la "sentimente mai bune") sau verbal, in cadrul unei conversatii "tete-a-tete".
(*in afaceri, se prefera aceasta varianta.)

Intotdeauna scuzele trebuie sa contina o explicatie a situatiei aparute si un angajament de "reparare" a "daunelor". Si, desigur, cuvintele: "imi pare rau", "ne pare rau". Departamentele de suport pentru clienti si cele de relatii publice din companiile mai mari au seturi de documente de "cerere a scuzelor", pregatite pentru diferite situatii - te poti inspira din astfel de texte, atunci cand ai o astfel de problema de gestionat.

Este foarte bine de tinut minte: scuzele dese nu sunt bune!!! Nu este nevoie sa iti ceri scuze din cinci in cinci minute si nici nu este cazul sa faci "din tantar, armasar"!!!
In situatia in care simti ca este foarte dificil sa formulezi scuze, in cadrul unei relatii profesionale mai complicate, dar - in acelasi timp - realizezi ca aceste scuze ar imbunatati major comunicarea, poti recurge la trucul utilizarii unor citate, insotite de un simplu: "Imi pare rau" sau "Va cer scuze!"
Pentru a-ti fi mai usor sa te adaptezi "culturii organizationale" a companiei in care lucrezi sau a firmei din care fac parte clientii carora vrei sa le adresezi scuze, este util sa urmaresti cu atentie "practicile" de comunicare si "politetea" de zi cu zi din aceste medii sociale.
NB: Atunci cand te confrunti cu o dilema referitoare la "asa se face?" sau "nu asa se face!", raspunsul este "se face asa incat" in comunicare sa transmiti respect fata de celalalt. Aceasta este baza.

 

Sursa: Complimentele si scuzele, versiunea business