Indiferent cum a fost  caracterizat, filmul lui Mel Gibson este, de departe, o ecranizare exceptionala  a ultimelor zile din viata lui Crist. "Violenta" de care a fost acuzat a dat  nastere unor nenumarate controverse, insa nu trebuie uitat faptul ca abordarea  realista a unor evenimente istorice nu i-a fost niciodata straina lui Mel  Gibson. Regizorul a fost acuzat si de antisemitism, acuza care in final a fost  nejustificata, regizorul facand frecvent trimiteri la scene biblice esentiale. Maia Morgenstern, care a  interpretat-o pe Fecioarei Maria, declara: "Parintii mei sunt supravietuitori ai  Holocaustului, dar eu nu consider acest film antisemit. Mel Gibson este un  artist, un regizor si nu si-a impus niciodata convingerile religioase in fata  actorilor. Actorii care au lucrat la  acest proiect fac parte din toate categoriile: musulmani, atei, crestini si  evrei, dar nu s-a pus niciodata problema apartenentei la vreuna din aceste  religii” "   Scenariul pentru Patimile lui Hristos a fost adaptat de  regizorul si producatorul Mel Gibson, in colaborare cu Benedict Fitzgerald  (Wise Blood, In Cold Blood, Heart of Darkness, Zelda) si  infatiseaza ultimele douasprezece ore din viata lui Hristos pe pamant.  Scriptul a fost adaptat, pentru concordanta, celor patru Evanghelii (dupa Matei,  Marcu, Luca si Ioan). Unul dintre cele mai importante  aspecte ale acestui film este capacitatea de a transpune spectatorul in  mentalitatatile timpului, in perioada istorica in care are loc actiunea. Spre  deosebire de ecranizarile precedente cu acelasi subiect, care nu s-au putut sub  nici o forma detasa de anumite conceptii sau prejudecati care au aparut  de-a-lungul timpului despre religie si Dumnezeu, Patimile lui  Hristos  (Titlul original: "The Passion of The  Christ") il transpun pe spectator in atmosfera inceputului  crestinatatii si il fac un partas pasiv al intregii actiuni, impresia  privitorului de a fi in miezul lucrurilor fiind potentata de alegerea latinii  si a aramaicii pentru dialogurile personajelor.        Dincolo de ceea ce s-a facut in celelalte  ecranizari, care par doar niste istorioare, naratiuni mult prea putin lipsite de  forta, Gibson s-a axat, asa cum se vede clar chiar din titlul filmului, pe  patimile, pe suferinta lui Iisus Hristos, nu pe momentul biblic al ultimelor  douasprezece ore din viata lui Iisus din Nazaret. Scena cu care incepe  filmul, rugaciunea din Gradina Ghetsimani, unde Iisus merge sa se roage, dupa ce  a participat la Cina cea de taina, unul dintre cele mai subtile momente ale  filmului, este incarcata de emotii. Momentul rugaciunii are un impact cu atat  mai mare, mai mult mai penetrant psihologic pentru spectatorul crestin, cu cat  filmul va fi difuzat in seara Invierii.    Mel Gibson nu a vrut sa faca un film care sa placa tuturor, ci,  mai dergraba, sa ne faca sa privim din alt unghi suferintele sacrificiului pe  care Iisus l-a facut pentru oameni. Unele cadre, par intr-adevar morbide, insa  prea des se uita ca Hrist a suferit si s-a jertfit  iar Gibson pare sa fi vrut sa ne reaminteasca chiar acest  lucru.   Patimile lui  Hristos pune in primul rand accentul pe latura umana a  Mantuitorului.  Cu toate controversele iscate, cu  toate acuzatiile care au fost aduse regizorului si peliculei, filmul lui Mel  Gibson a fost de trei ori nominalizat la Premiul Oscar.       
			 
		 
	 |