Va aflati in:

Articole / Editorial

"Pane et Circus" pentru femei

Publicat: 08.09.2006

panem et circenses, pane et circus, presa glossy, presa pentru femei, reviste glossy


Presa adresata targetului feminin se complace, daca pot spune asa, in copierea "retelor de succes" din strainatate. Avem la dispozitie o multime de reviste glossy, frumos colorate, cu informatie de ajutor relativ putina in comparatie cu informatia cu target comercial. Da, e adevarat, femeile pot cumpara orice, de la mancare pentru bebelusi la masini; nu mai e nici un secret pentru nimeni ca targetul feminin este unul dintre cele mai atractive. Exista insa un mare "dar"...
Nu cred ca putem rezuma femeia din Romania doar la un target de piata.
Nu cred ca femeia moderna se regaseste in paginile revistelor glossy - sau cel putin nu atat cat ar trebui: probabil ca ati citit si dumneavoastra tot felul de articole, unele mai bune, altele mai putin bune, majoritatea scrise parca pe de elevi care nu si-au facut temele acasa si copiaza pe genunchi de la colegii mai sarguinciosi ... Sa-mi fie cu iertare, insa sunt de parere ca se adreseaza in mare parte unui anumit tip de femeie: nivel de educatie cel mult mediu.

Cred cu putere ca media dedicata femeilor merge pe ideea "panem et circenses" (titlul e pus intentionat gresit!), oferind mai mult comercial, omitand voit sau nu un aspect extrem de important: rolul ei de formator de opinie, educational. Suna poate aproape a limbaj de lemn, stiu. Din pacate, nu cred ca presa cu target feminin pune accent pe emanciparea femeii si nu se urmareste mai deloc constientizarea populatiei feminine de rolul pe care il poate juca.
Imi place insa sa cred ca insa ca putem mai mult, mai bine, imi place sa cred ca inca nu ne-am plafonat. Imi place sa cred in existenta unei femei care mai crede in notiuni "perimate" ...

Presa cu target feminin... presa "serioasa"?
Presa cu target de piata feminin este luata in serios  mai ales de catre firmele de profil din strainatate. Daca observati, din ce in ce mai multe societati din afara vin si scot pentru Romania reviste sub trademark. Exemplele sunt multiple. Insa tot in scop comercial. Nu spun ca este neaparat un lucru rau. Un om de afaceri urmareste in principal profitul - nu este nimic nou. Insa avand in vedere potentialul inca ne-exploatat de influentare a cititorului, pe partea de formator de opinie s-ar putea lucra mult mai mult. Nu sunt insa prea convinsa ca se doreste acest lucru. Ar trebui sa ne recunoastem ca, de facto, suntem o societate de tip patriarhal, ca femeia este pusa de multe ori "la locul ei", indiferent cat de mult ne doare acest fapt. De jure suntem egale cu barbatii... insa sa nu deviez de la subiect.

Vrem sa avem "presa europeana", insa nu ne "iese"
Da, se promoveaza cam aceleasi produse, intr-un stil asemanator.
Deosebirea majora: posibilitatea de a gasi greseli de exprimare, cuvinte traduse gresit care nu se potrivesc contextului este mult mai mica in presa europeana. In cea romaneasca insa, abunda. Este tristul adevar pe care il observam cu totii.
Redactorii publicatiilor feminine din strainatate chiar isi cunosc meseria. In Romania se merge pe reluarea unor succese garantate. De ce sa fim originali daca ne putem "economisi" timpul si imaginatia?!
Pe scurt: nu avem profesionisti pe cat ar trebui si mergem in continuare pe diletantism.

Ce e de facut?
Poate ca in primul rand ar trebui ca redactorii sa isi invete meseria cu adevarat. Si unora dintre ei nu le-ar strica sa isi imbunatateasca cunostintele de limba romana. A fi jurnalist nu inseamna a copia, iar utilizarea limbii romane in mod corect nu este pentru un jurnalist o optiune, ci o conditie sine-qua-non a practicarii acestei meserii. A fi jurnalist, indiferent de segmentul din media in care se lucreaza inseamna creatie, asumarea responsabilitatii de a informa corect, coerent, obiectiv, curajul de a de a lua pozitie si de a avea coloana vertebrala, chiar daca acest lucru inseamna iesirea din tipare si implica un oarecare risc.
Daca vom putea scapa de mediocritate, ne-am face un mare bine. Sunt insa reticenta, cel putin deocamdata.
Nota (5 / 5)
Noteaza

Posteaza Comentariu

Comentarii adaugate: 0. Fii prima care adauga un comentariu pentru acest articol.

Comentarii postate (0)

Editorial

Oare cate femei plang la ora asta?

Nu ma refer la cele care plang ca nu isi permit...

Editorial

Tristetea femeilor plinute

Te scoli dimineata. Te duci la baie. Te speli p...

Povesti

Momentul ala, cand nu stii unde sa ascunzi...

Mergi câteodată la cumpără...

Povesti

Pitiponcus Steroidus

Da, mama, sunt pitiponc!Ușor de recunoscut...

Newsletter elady

Mirese si Nunti

Urmeaza sa participi la o petrecere de logodna? Iata cateva sfaturi despre tinutele pe care le poti aborda!

Petrecerea de logodna este un eveniment extrem de special atat pentru fericitul cuplu, cat si pentru cei dragi. Cand vine vorba de codul vestimentar adecvat pentru o petrecere de logodna, o ocazie de celebrare a iubirii, acesta poate varia in functie de tema...